Czy dieta ketogeniczna jest dobra na odchudzanie?

Na przestrzeni lat dieta ketogeniczna cieszy się dobrą opinią, jeśli chodzi o utratę zbędnych kilogramów, tym samym stała się poważnym konkurentem dla innych diet redukcyjnych: niskotłuszczowej, czy wysokobiałkowej. W diecie tej głównym celem jest osiągnięcie stanu ketozy. Standardowo organizm czerpie energię głównie z węglowodanów, na diecie tłuszczowej, gdzie ilość przyswajanych węglowodanów jest niezwykle niska i zaczyna ich brakować, organizm sięga po tłuszcze. Jest to rozpad tłuszczu, w którym czynny udział biorą ciała ketonowe. Jak wygląda taka dieta?

Definicja diety ketogenicznej i jej zasady

Przeciętnie, nie stosując żadnej wygórowanej diety, spożywamy w pokarmach makroskładniki średnio w następujących proporcjach: 50% węglowodanów, 35% tłuszczów i 15% białka. W przypadku diety ketogenicznej różnice w tych proporcjach są kolosalne, a podstawą tej diety są oczywiście tłuszcze, które stanowią aż do 70-90% całej kalorii z dziennie spożywanych pokarmów.  Pozostały odsetek to oczywiście białko i węglowodany.

Przed wdrożeniem diety w życie najlepiej skonsultować ją z profesjonalistą z dziedziny dietetyki, który wykluczy wszelkie przeciwskazania, a także pomoże w ułożeniu odpowiedniego jadłospisu. W diecie ketogenicznej niezwykle ważne, by wszystkie zjadane produkty były wysokiej jakości. Podstawa diety, czyli tłuszcze powinny być wyłącznie nasycone i jednonasycone, tłuszcze wielonasycone zaś powinny być omijane szerokim łukiem i wszystkie produkty przetworzone, które je zawierają. Białko zaś powinno być wyłącznie pochodzenia zwierzęcego, czyli z mięsa. Nie należy jednak przesadzać z ilością białka w tej diecie, gdyż średnia jego ilość w diecie tłuszczowej powinna wynosić około 70 gram. Ostatnie zaś, czyli węglowodany powinny być spożywane w jak najmniejszych ilościach i pochodzić głównie z warzyw takich jak np. szpinak, brokuły, kalafior, cukinia, bakłażan. Należy unikać produktów bogatych cukier.

Przykładowa dieta tłuszczowa, czyli ketogeniczna przy kaloryce 2000 kalorii dziennie powinna zawierać ok. 165 gramów tłuszczu, 40 gramów węglowodanów i 75 gramów białka, lecz ta ilość może być modyfikowana na zalecenie dietetyka.

Zalety diety ketogenicznej

Dieta tłuszczowa przynosi rewelacyjne rezultaty w redukcji nadmiaru kilogramów i redukcji tkanki tłuszczowej. Tak jak już wspomniano, w momencie, gdy organizmowi zaczyna brakować węglowodanów, zaczyna sięgać po tłuszcz, spalając przy tym nagromadzoną, odkładającą się tkankę tłuszczową. Osoby borykające się, więc z otyłością, czy lekką nadwagą mogą skorzystać ze zbawiennych skutków tej diety, stosując ją przez określony czas pod okiem specjalistów. Oprócz palenia samego tłuszczu przynosi również inne korzyści prozdrowotne. Po pierwsze, reguluje poziom cholesterolu, redukując poziom złego cholesterolu LDL i zwiększając poziom tego dobrego, czyli HDL. Kolejno, w dłuższym czasie obniża znacząco poziom trójglicerydów i glukozy we krwi, ograniczając tym samym szanse wystąpienia wielu chorób przewlekłych u danej osoby, takich jak, chociażby cukrzyca typu 2. Dieta ketogeniczna stosowana jest też często u pacjentów z padaczką, czy z zespołem jelita drażliwego.

Więcej informacji na temat diety ketogenicznej można znaleźćw poradniku keto pod adresem dietetyk.edu.pl/dieta-ketogeniczna/

[Głosów: 0   Average: 0/5]